L'any 2025 s'ha executat el tercer estudi al país, en col·laboració amb el Servei de Mosquits del Consell Comarcal del Baix Llobregat, sobre les espècies de mosquits i altres insectes vectors afins com culicoides o flebòtoms.
La motivació per dur-lo a terme ha estat l’interès per l'increment de malalties zoonòtiques en el nostre entorn amb implicacions preocupants. En aquest sentit, l'AR+I se suma al grup de treball de la Comissió Interministerial "Una Sola Salut" amb el Departament d’Agricultura i Ramaderia, el Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat del Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia i el Ministeri de Salut del Govern d’Andorra per identificar les espècies de mosquits circulants en el nostre territori.
D'altra banda, s'ha donat una continuïtat als estudis anteriors (2006 i 2016) per valorar l'adaptació i canvi d'aquests insectes als canvis del territori i a la incidència del canvi climàtic entre els estudis precedents.
Els culícids que es poden trobar a Andorra conformen una unitat juntament amb l'entomofauna pròpia de les parts catalana i francesa d’aquesta zona dels Pirineus. Així i tot, sempre hi pot haver noves localitzacions d’espècies de les quals no es tenia constància amb anterioritat o a ubicacions no esperades.
Hi ha una gran diversitat de zones on poden aparèixer els mosquits, encara que, donada la situació orogràfica del país, la majoria dels hàbitats on es desenvolupen les diverses espècies andorranes els trobem situats en l’alta i mitjana muntanya, lligats especialment a ecosistemes entollats a partir de la fosa de la neu i zones humides. Trobem també, per altra banda, espècies molt cosmopolites i d’altres, pròpies d’hàbitats molt determinats com ara els forats d’arbres. Les espècies més cosmopolites es localitzen en punts d'aigua permanent de petites dimensions i creats de forma antròpica com fonts, abeuradors, piscines en desús, bidons i recipients diversos, focus de cria tots ells amb un diferent grau de contaminació per matèria orgànica.
L’estat de la qüestió a Andorra l'any 2025, contempla 9 espècies diferents:
Degut a l'introducció a la llista d'espècies, de l'espècie exòtica invasora Aedes albopictus, està previst que durant els propers anys AR+I desenvolupi un "Pla de vigilància i seguiment del mosquit tigre" a partir del juny de 2026. Aquest estudi contemplarà la instal·lació de trampes d'atracció i trampes d'ovoposició, pel que demanem a la ciutadania que respecti aquestes instal·lacions i permeti el desenvolupament de l'estudi. També s'ha preparat un article científic per a comunicar la troballa i les seves implicacions a una revista d'impacte, que actualment està en fase de revisió.
El Pla de vigilància estarà coordinat amb la Comissió InterMinisterial Una Sola Salut, i comptarà amb la col·laboració del Servei de Mosquits del Consell Comarcal del Baix Llobregat com assessorament expert.
REFERÈNCIES